maanantai 31. tammikuuta 2011

Saa liikaa bensaa Terhi 10

Aiempien toimenpiteiden jälkeen ei Terhi vielä alkanut toimia, ja oltiin ns. postiivisen ongelman edessä. Bensan saanti korjautui ja sitä oli liikaakin. Aluksi moottoritoimi hyvin mutta koneen lämmittyä kaasutin alkoi tulvia, bensaa tuli liikaa, tulppa kastu, meno katkesi ja itku pääsi.
Tässä vaiheessa sain neuvoja veteraanikelkkailijalta, joka oli perehtynyt asiaan enemmänkin ja veikkasi tulvimisen syyksi kaasuttimessa olevan metalli lätkän vuotamisen. Lätkä peittää pienen kammion jonka kautta tyhjäkäynti bensa kulkee.
Kaasuttimen ohje kirja löytynee esim.http://www.tillotsoncarburetors.com/technical_01.html
Siellä on sitten paljonkin asiaa.
Elikkä kaasutin taas osiksi. Lätkän poistin poraamalla siihen pienen reiän ja vääntämällä sen irti. Lätkää ei saa vääntää eikä kaivaa laidoista ettei kaasuttimen runkoon tule koloja. Tällöin uusi peitelevy ei enää tiivisty kunnolla.
Poistettu peitelvy
Puhdistin kolon kunnolla ja uusi peitelvy korjaussarjasta paikoilleen. Asetin kuperanlevyn paikoilleen kupera puoli näkyville. Sitten löin levyn sileäksi, jolloin se levenee ja tiivistyy laitoja vasten. Elikkä levyn kolon pitää olla puhdas ja reiän laidoilla ei saa olla naarmuja. Jos laitoja on aiemmin kolunnut jollain työkalulla naarmuille tässä vaiheessa se saattaa harmittaa.
Kuvassa kaasuttimeen kiinnitetty uusi tyhjäkäyntikammion peitelevy
Samalla aprikoin tulvimisen syyksi keinuvipua, että se aukaisee neulaventtiilin liian isolle.
Korjaus sarjan vipu näytti olevan aavistuksen verran kaltevampi kuin vanha paikoillaan ollut vipu. Laitoin varalta vanhan vivun paikoilleen.
Keinuvivun muoto on varmasti olennainen tekijä bensapinnan säätelyssä.
Sitten vain kaasari takaisn paikoilleen. Moottoritilan pohjalta sattui löytymään kaasarin pulttien ympärille punaiset muoviset holkit, lienee tippuneet sinne edelliseseltä remontoijalta. Ne on hyvä olla että kaastutin kiinnittyy oikeaan kohtaan. Tärkeintä kaasarin kohdistuksessa lienee moottorin kammiosta tulevan pienen reiän osuminen juuri oikeen kohtaan kaasarissa, että bensan pumppaus toimii. Tiivistettä uusiessa tulee varmistaa, että tämä reikä on myös tiivisteessä kohdallaan.
Kaasuttimen kiinnitys ja tukiholkit
Tämä remonttituntui tepsivän, eikä muutamilla kojeajo kerroilla tulvimista tuntunut olevan.
Sinänäsä harmillista että laitoin saman remontin yhteydessä tyhjäkäyntikammion peitelvyn että neulaventtiilin vivun. Vika ei nyt varmuudella selvinnyt. Mutta sellainen tuntuma on että peitelvyn vuotaminen se ratkaiseva syy oli.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti