Tässä vaiheessa sain neuvoja veteraanikelkkailijalta, joka oli perehtynyt asiaan enemmänkin ja veikkasi tulvimisen syyksi kaasuttimessa olevan metalli lätkän vuotamisen. Lätkä peittää pienen kammion jonka kautta tyhjäkäynti bensa kulkee.
Kaasuttimen ohje kirja löytynee esim.http://www.tillotsoncarburetors.com/technical_01.html
Siellä on sitten paljonkin asiaa.
Elikkä kaasutin taas osiksi. Lätkän poistin poraamalla siihen pienen reiän ja vääntämällä sen irti. Lätkää ei saa vääntää eikä kaivaa laidoista ettei kaasuttimen runkoon tule koloja. Tällöin uusi peitelevy ei enää tiivisty kunnolla.
![]() |
Poistettu peitelvy |
![]() |
Kuvassa kaasuttimeen kiinnitetty uusi tyhjäkäyntikammion peitelevy |
Samalla aprikoin tulvimisen syyksi keinuvipua, että se aukaisee neulaventtiilin liian isolle.
Korjaus sarjan vipu näytti olevan aavistuksen verran kaltevampi kuin vanha paikoillaan ollut vipu. Laitoin varalta vanhan vivun paikoilleen.
![]() |
Keinuvivun muoto on varmasti olennainen tekijä bensapinnan säätelyssä. |
Sitten vain kaasari takaisn paikoilleen. Moottoritilan pohjalta sattui löytymään kaasarin pulttien ympärille punaiset muoviset holkit, lienee tippuneet sinne edelliseseltä remontoijalta. Ne on hyvä olla että kaastutin kiinnittyy oikeaan kohtaan. Tärkeintä kaasarin kohdistuksessa lienee moottorin kammiosta tulevan pienen reiän osuminen juuri oikeen kohtaan kaasarissa, että bensan pumppaus toimii. Tiivistettä uusiessa tulee varmistaa, että tämä reikä on myös tiivisteessä kohdallaan.
![]() |
Kaasuttimen kiinnitys ja tukiholkit |
Tämä remonttituntui tepsivän, eikä muutamilla kojeajo kerroilla tulvimista tuntunut olevan.
Sinänäsä harmillista että laitoin saman remontin yhteydessä tyhjäkäyntikammion peitelvyn että neulaventtiilin vivun. Vika ei nyt varmuudella selvinnyt. Mutta sellainen tuntuma on että peitelvyn vuotaminen se ratkaiseva syy oli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti